Dětská skupina Petája

"U nás by děti měly plakat jen tehdy, když nemohou jít do školky – ne když musí.

Takovou školku jsme chtěli vytvořit. Místo, kam se děti těší, kde se cítí bezpečně a samy sebou. Prostředí, které není jen službou pro rodiče, ale skutečným prostorem pro růst osobnosti, pro učení zakořeněné ve hře, svobodné volbě a vztazích.

Když jsme přemýšleli, jak by mělo vypadat ideální místo pro malé děti, vzpomněli jsme si na to, co dělalo naše vlastní dětství šťastným: možnost tvořit, mít prostor pro vlastní nápady, být někým důvěrně viděn a slyšen. A právě to jsme vtiskli do základů naší dětské skupiny.

Děti u nás pracují vlastním tempem a podle vlastních zájmů, ale s jasným rámcem a podporou. Rozvíjejí samostatnost, odvahu rozhodovat se a nést odpovědnost, stejně jako schopnost spolupracovat a být součástí týmu. My dospělí nejsme nad nimi, ale vedle nich – jako průvodci, opora a inspirace.

Každé dítě má svou roli, své místo. Připravuje svačinu, pečuje o prostředí, pomáhá mladším kamarádům. Učí se, že být součástí společenství je nejen přirozené, ale i krásné a důležité.

Naše práce stojí na ověřených principech moderní pedagogiky – inspirujeme se daltonským plánem, programem Začít spolu a montessori přístupem. Tyto přístupy však netransformujeme do šablony, ale citlivě kombinujeme s ohledem na skutečné potřeby konkrétních dětí a rodin. Věříme, že kvalitní vzdělávání začíná už v raném dětství – a že právě zde se formují základy budoucí vnitřní motivace, sebevědomí a lásky k učení.

Proto tvoříme prostor, kde se děti nejen rozvíjejí, ale kde jsou šťastné. A právě to vnímáme jako skutečný základ jejich budoucího úspěchu – ve škole i v životě.

Koncepce vzdělávání

Týdenní plán

Každý týden připravujeme promyšlený "týdenní plán" aktivit, které pokrývají důležité oblasti rozvoje dítěte. Děti si samy volí, co je zaujme a kdy se tomu budou věnovat. Na přehledné nástěnce si evidují, co už splnily, čímž rozvíjejí schopnost plánovat a nést zodpovědnost.

Téma týdne

Každý týden je propojen jednotným tématem (např. "Moje tělo", "Les a jeho obyvatelé", "Voda"...), které děti provází ve všech aktivitách v centrech aktivit. Tím se učí uvažovat v souvislostech, propojovat poznatky a chápat svět jako celek.

Učení pro život

U nás se děti zapojují do skutečného života. Pomáhají s přípravou jídla, pečují o květiny a zvířátka, mají svou "funkci", kterou každý týden střídají. Učí se spolupracovat, být součástí komunity a přitom neztrácet svou individualitu.

Individuální přístup

Každé dítě vnímáme jako jedinečný příběh. Systematicky ho pozorujeme, zaznamenáváme jeho pokroky, potřeby i silné stránky. Ty pak sdílíme s rodiči v pravidelných konzultacích. Díky tomu víme, jaké výzvy i podněty každému dítěti nabídnout.

Komunikace s rodiči je pro nás klíčová. Informace sdílíme:

  • na nástěnce v šatně skupinky,

  • prostřednictvím WhatsApp skupiny,

  • na online Padlet nástěnce s fotkami a zážitky.

 A co si od nás děti odnášejí?

  • Důvěru v sebe a své schopnosti.

  • Zvědavost a radost z objevování.

  • Smysl pro zodpovědnost a vztahy.

  • A především pocit, že být sám sebou je v pořádku.

Harmonogram dne

7:00 – 9:00            Příchod dětí, přivítání, volná hra, příprava a svačinka
9:00 – 9:15             Ranní kruh – sdílení a téma týdne
9:15 – 9:25              Pohybová a hudební chvilka
9:25 – 10:00           Práce v centrech aktivit podle volby dítěte
10:00 – 10:30         Dokončování aktivit, hodnotící kruh
10:30 – 12:00         Pobyt venku
12:00 – 13:00         Oběd, hygiena, odchod části dětí
13:00 – 14:30         Odpočinek, čtení, individuální rozvoj, klidné hry
14:30 – 16:00         Svačina, pobyt venku, individuální péče, volná hra,                                         odchod dětí
16:00 - 17:00          Volnočasové kroužky

Každé dítě má svou chvilku se speciálním pedagogem, zaměřenou na oblast, ve které právě potřebuje podporu.

Centra aktivit

Učení u nás neprobíhá ve frontální výuce, ale ve vizuálně oddělených centrech aktivit, které děti samy volně navštěvují. Učí se tak plánovat, rozhodovat a spolupracovat. V každém centru děti vědí, co se tam děje, a mohou si zvolit:

  • co je zaujme,

  • kdy se tomu budou věnovat,

  • zda chtějí pracovat samy, s kamarádem nebo za pomoci pedagoga.

Nabízíme tato centra:

  • 🎨 Výtvarné – malování, modelování, tvoření z různých materiálů

  • 🎵 Hudební – zpěv, rytmus, nástroje, pohyb s hudbou

  • 🧩 Manipulační – jemná motorika, skládání, třídění

  • 🧸 Herní – symbolická hra, společenské hry, dramatizace

  • 📖 Čtenářské – knihy, příběhy, obrázkové čtení

  • 🔬 Vědecké (Pokusy a objevy) – měření, experimenty, přírodní zákony

  • 🧽 Domácnost – příprava jídla, úklid, péče o prostředí

  • 🏃‍♂️ Pohybové – překážkové dráhy, tanec, cvičení

  • 🌿 Venkovní centrum – volná i řízená aktivita v přírodním prostředí