Když si představíme učitele v mateřské škole, většinou se nám vybaví ženy – paní učitelky, které s láskou a trpělivostí provází děti prvními roky vzdělávání. A není divu – v České republice je více než 99 % pedagogů v MŠ žen. Co se ale stane, když se ve školce objeví muž?
Novinky
články, tipy, inspirace
Petája se vzdělává! Někteří z našich pedagogů se nedávno zúčastnili školení zaměřeného na metodu ElKonin. O své dojmy a zkušenosti se s námi podělil pedagog a speciální pedagog Mgr. Petr Walaski, který již několik let pracuje s předškolními dětmi.
Jak poznat, že je dítě připravené na nástup do školky? Musí být bez plen, mluvit a zvládat samostatnost?
Zajištění kvalitní péče a podpory v předškolním věku je klíčové pro zdravý vývoj dítěte. V tomto období se formují základy emoční stability, vztahového chování i způsobů řešení sociálních situací. Vedle učitelů a speciálních pedagogů se proto stále častěji do předškolních zařízení zařazuje také sociální pedagog – odborník, jehož práce se zaměřuje...
Představa, že dítě ochráníme tím, že mu dáme rady typu "s cizími lidmi nemluv", "nikam s nikým nechoď" nebo "na internetu neklikej na neznámé odkazy", zní logicky. Rodiče i učitelé se často spoléhají na to, že dítě ví, co má dělat, a v krizové situaci si vzpomene na to, co mu bylo řečeno. V praxi se ale ukazuje, že pouhá...
Emoce jsou jazykem, kterým děti komunikují se světem dříve, než zvládnou slova. Jak emoce vnímají, prožívají a učí se je zvládat, ovlivní jejich vztahy, sebevědomí i životní spokojenost. Pojďme se společně podívat, proč je podpora emoční inteligence už od raného věku tak důležitá – a jak mohou rodiče své děti na této cestě citlivě provázet.
Sebeobsluha a samostatnost u dětí
Dovednosti, které dítě potřebuje k tomu, aby se samo obléklo, najedlo, zvládlo základní hygienu nebo si uklidilo své věci, bývají často vnímány jako samozřejmá součást dětství. Ve skutečnosti však jde o komplexní schopnosti, které utvářejí nejen každodenní fungování dítěte, ale i jeho vnímání sebe sama, vztah k okolí a schopnost fungovat ve skupině...
Nástup do 1. třídy bývá zásadním mezníkem v životě dítěte i celé rodiny. Zdaleka však nejde pouze o zvládnutí čtení, psaní a počítání. Skutečná připravenost dítěte do školy – tzv. školní zralost – je komplexní proces, který zahrnuje několik oblastí vývoje, od kognitivních schopností až po emoční stabilitu. Jak poznat, že dítě je na školu skutečně...
ADHD není o výchově. Je to neurovývojová odlišnost, která potřebuje pochopení – ne odsouzení.
Představte si dítě, které do místnosti vstupuje jako vítr. V jednu chvíli nadšeně povídá, v další už odbíhá ke dveřím, zapomíná, co mělo udělat, přerušuje ostatní, vypadá, že "neposlouchá" – a přitom touží být přijato, pochopeno, fungovat stejně jako ostatní. Jen to často nejde. ADHD není lenost ani výsledek nedůsledné výchovy. Je to neurovývojová...
O dětské hře a jejím vlivu na vývoj dítěte
V dnešní době se často setkáváme s názorem, že dítě, které si hraje samo, se zkrátka projevuje jinak, a že by nemělo být důvodem k obavám. Mnozí rodiče i odborníci tvrdí, že každý dítě má svůj vlastní styl hry, který nemusí vždy vyžadovat zásah. Zní to logicky, ale je to opravdu pravda? Jakou roli hraje hra v dětském vývoji a...