Děti jsou od přírody zvídavé. Některé rády kreslí, jiné zpívají, další staví z kostek nebo s chutí listují knížkami. Existuje místo, kde si řekli: proč je všechny tlačit do stejné činnosti, když každé dítě je "dobré" v něčem jiném? V Miniškolce Petája proto vytvořili centra aktivit – koutky, kde si každé dítě najde své místo, zažije úspěch a přitom...
Novinky
články, tipy, inspirace
Kroužky a volnočasové aktivity pro děti se v posledních letech těší velké oblibě. Zatímco u školáků se nad jejich přínosem většinou nikdo nepozastavuje, u tříletých dětí bývají rodiče často na pochybách. "Není na to ještě příliš brzy?", "Nebude toho na dítě moc?" nebo "Nemělo by zatím jen volně objevovat svět?" – to jsou otázky, které si kladou...
„Adaptace není zvyk. Je to začátek důvěry.“
Někdy to vypadá jednoduše: dítě přijde, zůstane chvíli s rodičem, potom bez něj, a za pár dní je "zvyklé". Nepláče. Hraje si. Funguje.
Když si představíme učitele v mateřské škole, většinou se nám vybaví ženy – paní učitelky, které s láskou a trpělivostí provází děti prvními roky vzdělávání. A není divu – v České republice je více než 99 % pedagogů v MŠ žen. Co se ale stane, když se ve školce objeví muž?
Petája se vzdělává! Někteří z našich pedagogů se nedávno zúčastnili školení zaměřeného na metodu ElKonin. O své dojmy a zkušenosti se s námi podělil pedagog a speciální pedagog Mgr. Petr Walaski, který již několik let pracuje s předškolními dětmi.
Jak poznat, že je dítě připravené na nástup do školky? Musí být bez plen, mluvit a zvládat samostatnost?
Zajištění kvalitní péče a podpory v předškolním věku je klíčové pro zdravý vývoj dítěte. V tomto období se formují základy emoční stability, vztahového chování i způsobů řešení sociálních situací. Vedle učitelů a speciálních pedagogů se proto stále častěji do předškolních zařízení zařazuje také sociální pedagog – odborník, jehož práce se zaměřuje...
Představa, že dítě ochráníme tím, že mu dáme rady typu "s cizími lidmi nemluv", "nikam s nikým nechoď" nebo "na internetu neklikej na neznámé odkazy", zní logicky. Rodiče i učitelé se často spoléhají na to, že dítě ví, co má dělat, a v krizové situaci si vzpomene na to, co mu bylo řečeno. V praxi se ale ukazuje, že pouhá...
Emoce jsou jazykem, kterým děti komunikují se světem dříve, než zvládnou slova. Jak emoce vnímají, prožívají a učí se je zvládat, ovlivní jejich vztahy, sebevědomí i životní spokojenost. Pojďme se společně podívat, proč je podpora emoční inteligence už od raného věku tak důležitá – a jak mohou rodiče své děti na této cestě citlivě provázet.
Sebeobsluha a samostatnost u dětí
Dovednosti, které dítě potřebuje k tomu, aby se samo obléklo, najedlo, zvládlo základní hygienu nebo si uklidilo své věci, bývají často vnímány jako samozřejmá součást dětství. Ve skutečnosti však jde o komplexní schopnosti, které utvářejí nejen každodenní fungování dítěte, ale i jeho vnímání sebe sama, vztah k okolí a schopnost fungovat ve skupině...