Novinky

články, tipy, inspirace

Když si představíme učitele v mateřské škole, většinou se nám vybaví ženy – paní učitelky, které s láskou a trpělivostí provází děti prvními roky vzdělávání. A není divu – v České republice je více než 99 % pedagogů v MŠ žen. Co se ale stane, když se ve školce objeví muž?

Zajištění kvalitní péče a podpory v předškolním věku je klíčové pro zdravý vývoj dítěte. V tomto období se formují základy emoční stability, vztahového chování i způsobů řešení sociálních situací. Vedle učitelů a speciálních pedagogů se proto stále častěji do předškolních zařízení zařazuje také sociální pedagog – odborník, jehož práce se zaměřuje...

Představa, že dítě ochráníme tím, že mu dáme rady typu "s cizími lidmi nemluv", "nikam s nikým nechoď" nebo "na internetu neklikej na neznámé odkazy", zní logicky. Rodiče i učitelé se často spoléhají na to, že dítě ví, co má dělat, a v krizové situaci si vzpomene na to, co mu bylo řečeno. V praxi se ale ukazuje, že pouhá...

Emoce jsou jazykem, kterým děti komunikují se světem dříve, než zvládnou slova. Jak emoce vnímají, prožívají a učí se je zvládat, ovlivní jejich vztahy, sebevědomí i životní spokojenost. Pojďme se společně podívat, proč je podpora emoční inteligence už od raného věku tak důležitá – a jak mohou rodiče své děti na této cestě citlivě provázet.

Dovednosti, které dítě potřebuje k tomu, aby se samo obléklo, najedlo, zvládlo základní hygienu nebo si uklidilo své věci, bývají často vnímány jako samozřejmá součást dětství. Ve skutečnosti však jde o komplexní schopnosti, které utvářejí nejen každodenní fungování dítěte, ale i jeho vnímání sebe sama, vztah k okolí a schopnost fungovat ve skupině...

Nástup do 1. třídy bývá zásadním mezníkem v životě dítěte i celé rodiny. Zdaleka však nejde pouze o zvládnutí čtení, psaní a počítání. Skutečná připravenost dítěte do školy – tzv. školní zralost – je komplexní proces, který zahrnuje několik oblastí vývoje, od kognitivních schopností až po emoční stabilitu. Jak poznat, že dítě je na školu skutečně...

Představte si dítě, které do místnosti vstupuje jako vítr. V jednu chvíli nadšeně povídá, v další už odbíhá ke dveřím, zapomíná, co mělo udělat, přerušuje ostatní, vypadá, že "neposlouchá" – a přitom touží být přijato, pochopeno, fungovat stejně jako ostatní. Jen to často nejde. ADHD není lenost ani výsledek nedůsledné výchovy. Je to neurovývojová...

V dnešní době se často setkáváme s názorem, že dítě, které si hraje samo, se zkrátka projevuje jinak, a že by nemělo být důvodem k obavám. Mnozí rodiče i odborníci tvrdí, že každý dítě má svůj vlastní styl hry, který nemusí vždy vyžadovat zásah. Zní to logicky, ale je to opravdu pravda? Jakou roli hraje hra v dětském vývoji a...